2011/02/18

Absolution 赦免之罪-試翻


我還蠻喜歡Muse的《Absolution》這張專輯,所以試著翻譯了他其中的兩首歌,Sing For Absolution和Butterflies And Hurricanes。不過,翻譯Muse的歌詞真是替自己找麻煩啊,他們的歌大多都是很隱諱難懂的,再加上網路上對於Muse的歌中文討論又很少,所以這邊是依我自己主觀的概念去翻譯囉。所以翻的爛請不要見怪囉。

希望能陸續更新本篇...

(*2010/09/16 發表本篇)
(*2010/09/25 新增Thoughts of a Dying Atheist的翻譯)
(*2011/02/18 新增Apocalypse Please、Stockholm Syndrome、Falling Away With You、Hysteria、Blackout、Endlessly的翻譯)





Apocalypse Please
請求神的啟示
Artist(Band):Muse

declare this an emergency
come on and spread a sense of urgency
and pull us through
and pull us through
and this is the end
this is the end of the world
宣告這場災難
開始瀰漫著危機感
並帶領著我們穿越
並帶領著我們穿越
且這是場末日
這是世界末日

it's time we saw a miracle
come on it's time for something biblical
to pull us through
and pull us through
and this is the end
this is the end of the world
這是見證奇蹟的時刻
開始發生聖經的事蹟
來帶領著我們穿越
並帶領著我們穿越
且這是場末日
這是世界末日

proclaim eternal victory
come on and change the course of history
and pull us through
and pull us through
and this is the end
this is the end of the world
宣告這場災難
開始改變歷史的軌跡
並帶領著我們穿越
並帶領著我們穿越
且這是場末日
這是世界末日

 
Sing For Absolution
為赦免而唱
Artist(Band):Muse

Lips are turning blue
A kiss that can't renew
I only dream of you
My beautiful
嘴唇發藍
是吻無法恢復的顏色
我只是夢見了你
我的美人兒

Tip toe to your room
A starlight in the gloom
I only dream of you
And you never knew
踮腳進入你的房間
晦暗之中,有一道星光落下
我只是夢見了你
而你永遠也不會知道

Sing for absolution
I will be singing
And falling from your grace
Ooh
為赦免而唱
我將會繼續唱下去
且從你的恩典中跌落下來
噢──

There's nowhere left to hide
In no one to confide
The truth burns deep inside
And will never die
無處可躲
無人可信
但真理仍在深處燃燒著
且永不消逝

Lips are turning blue
A kiss that can't renew
I only dream of you
My beautiful
嘴唇發藍
是吻無法恢復的顏色
我只是夢見了你
我的美人兒

Sing for absolution
I will be singing
Falling from your grace
為赦免而唱
我將會繼續唱下去
且從你的恩典中跌落下來

Sing for absolution
I will be singing
Falling from your grace
為赦免而唱
我將會繼續唱下去
且從你的恩典中跌落下來

yeah

Our wrongs remain unrectified
And our souls won't be exhumed
我們的罪依然存在著
我們的靈魂也將不會被從棺材裡挖掘出來
---

原本在《Absolution》這張專輯裡面,我最喜歡的是Time Is Running Out。但在完整地聽完這首,這首歌漸漸取代了Time Is Running Out的地位。原因是因為他在後面的吶喊十分地令我感動,那彷彿是一股漩渦般的力量把人緊緊包圍住。

對這首歌的概念是從MV來的,大概是人類犯下的罪無法被上帝赦免,但人類仍為赦免而唱。大概是如此吧。



Stockholm Syndrome*
斯德哥爾摩症候群*
Artist(Band):Muse

I won't stand in your way
Let your hatred grow
And she'll scream
And she'll shout
And she'll pray
And she had a name
Yeah she had a name
我不會阻止你
就讓你的恨意增長吧
然後她就會尖叫
然後她就會大叫
然後她就會祈禱
但她過去曾有個名份
是啊,她過去曾有個名份

And I won't hold you back
Let your anger rise
And we'll fly
And we'll fall
And we'll burn
No one will recall
No one will recall
我也不會抑制你
就讓你的憤怒湧現吧
然後我們將會飛翔
然後我們將會墜落
然後我們將會燃燒
沒有人會想起這段過去
沒有人會想起這段過去

This is the last time I'll abandon you
And this is the last time I'll forget you
I wish I could
這將是我最後一次遺棄你
這也將是我最後一次忘記你
我希望我可以

Look to the stars
Let hope grow in your eyes
And we'll love
And we'll hate
And we'll die
All to no avail
All to no avail
看看星星吧
讓希望從你的眼中滋長
然後我們將學會去愛
然後我們將學會去恨
然後我們將會死亡
沒有人可以成功
沒有人可以成功

This is the last time I'll abandon you
And this is the last time I'll forget you
I wish I could
這將是我最後一次遺棄你
這也將是我最後一次忘記你
我希望我可以

This is the last time I'll abandon you
And this is the last time I'll forget you
I wish I could
I wish I could
這將是我最後一次遺棄你
這也將是我最後一次忘記你
我希望我可以
我希望我可以

*斯德哥爾摩症候群:斯德哥爾摩症候群又稱為斯德哥爾摩綜合症、人質情結、人質綜合症,是指犯罪的被害者對於犯罪者產生情感,甚至反過來幫助犯罪者的一種情結。(引用自wikipedia) 


Falling Away With You
隨你一同消逝
Artist(Band):Muse

I can't remember when it was good
moments of happiness elude
maybe I just misunderstood
我已經不記得過去美好的時光
幸福的時刻悄悄地溜走
也許只是我誤會了

all of the love we left behind
watching the flash backs intertwine
memories I will never find
所有我們曾拋棄的愛
看著那些回億糾纏在一起
在那以後,我將永遠找不到那些回憶

so I'll love whatever you become
and forget the reckless things we've done
I think our lives have just begun
I think our lives have just begun
所以,不管你變成怎樣,我還是會愛你
忘掉那些我們過去魯莽的種種
我想,我們的生命才正要開始
我想,我們的生命才正要開始

and I'll feel my world crumbling
I'll feel my life crumbling
I'll feel my soul crumbling away
and falling away
falling away with you
然後,我將會感覺到我的世界漸漸地碎裂
我將會感覺到我的生命崩解
我將會感覺到我的靈魂隨風而逝
同時也漸漸地消逝
與你一起消逝

staying awake to chase a dream
tasting the air you're breathing in
I know I won't forget a thing
保持清醒地追逐一個夢
品嚐你吸進體內的空氣
我知道我不會忘記任何一件事

promise to hold you close and pray
watching the fantasies decay
nothing will ever stay the same
發誓將你緊緊的抓牢,並祈禱著
看著那些幻想漸漸地衰逝
沒有事情會永遠不變

all of the love we threw away
all of the hopes we cherished fade
making the same mistakes again
making the same mistakes again
所有我們曾拋棄的愛
所有我們曾珍惜的希望,都隨風而逝
再次犯了同樣的錯誤
再次犯了同樣的錯誤

I can feel my world crumbling
I can feel my life crumbling
I can feel my soul crumbling away
and falling away
falling away with you
我可以感覺到我的世界漸漸地碎裂
我可以感覺到我的生命崩解
我可以感覺到我的靈魂隨風而逝
同時也漸漸地消逝
與你一起消逝

all of the love we've left behind
watching the flash backs intertwine
memories I will never find
memories I will never find
所有我們已拋棄的愛
看著那些回億糾纏在一起
在那以後,我將永遠找不到那些回憶
在那以後,我將永遠找不到那些回憶 


(MV:www.youtube.com/watch?v=3dm_5qWWDV8)
Hysteria*
歇斯底里*

Artist(Band):Muse

It's bugging me, grating me
And twisting me around
Yeah I'm endlessly caving in
And turning inside out
它不斷地擾怒我,激怒我
並不斷地曲解我的意思
是啊,我只好一直不斷地認輸
然後徹底改變我自己

'cause I want it now
I want it now
Give me your heart and your soul
And I'm breaking out
I'm breaking out
Last chance to lose control
因為我現在就想要它
我現在就想要它
給我你的心與靈魂
然後我就會爆發
我就會爆發
最後一次失去控制的機會

It's holding me, morphing me
And forcing me to strive
To be endlessly cold within
And dreaming I'm alive
它一直抓住我,不斷地轉變我
並一直強迫我反抗
讓我一直當個冷血無情的人
它以為我還活著呢

'cause I want it now
I want it now
Give me your heart and your soul
And I'm not breaking down
I'm breaking out
Last chance to lose control
因為我現在就想要它
我現在就想要它
給我你的心與靈魂
然後我就會爆發
我就會爆發
最後一次失去控制的機會

And I want you now
I want you now
I'll feel my heart implode
And I'm breaking out
Escaping now
Feeling my faith erode
所以我現在就想要你
我現在就想要你
我將會感覺到我的心向內引爆
然後我就會爆發
現在趕快逃走吧
因為我的信念已經腐蝕了

*歇斯底里症(hysteria),又被稱為癔病或癔症,是一種較常見的精神疾病。其表現為在一定精神狀況或存在外部誘因的情況下,病人由於恐懼而無法控制自己的行為。發病年齡多數在16至30歲之間,女性遠多於男性。(引用自wikipedia)


Blackout
一陣昏暗

Artist(Band):Muse

don't kid yourself
and don't fool yourself
this love's too good to last
and i'm too old to dream
別欺騙你自己
也別愚弄你自己
這份太過美好的愛無法延續
太過年老的我也已無法做夢

don't grow up too fast
and don't embrace the past
this life's too good to last
and i'm too young to care
別急著成長
也別擁抱過去
這份太過美好的生命無法延續
太過年輕的我也無法去注意這些

don't kid yourself
and don't fool yourself
this life could be the last
and we're too young to see
別欺騙你自己
也別愚弄你自己
這也許是最後一次活著
但太過年輕的我們卻無法去了解這些


Butterflies And Hurricanes
蝴蝶與颶風
Artist(Band):Muse

change,
everything you are
and everything you were
your number has been called
fights, battles have begun
revenge will surely come
your hard times are ahead
改變
你自身的一切
以及你過去的一切
呼喚著你的號碼
爭鬥,戰役已開始
復仇的戲碼必定上演
艱難的時刻將要降臨

best,
you've got to be the best
you've got to change the world
and you use this chance to be heard
your time is now
極致
你必須達到極致
你必須改變這個世界
而你利用這個機會,將為人們所知
屬於你的時刻已經到來

change,
everything you are
and everything you were
your number has been called
fights and battles have begun
revenge will surely come
your hard times are ahead
改變
你自身的一切
以及你過去的一切
呼喚著你的號碼
爭鬥,戰役已開始
復仇的戲碼必定上演
艱難的時刻將要降臨

best,
you've got to be the best
you've got to change the world
and you use this chance to be heard
your time is now
極致
你必須達到極致
你必須改變這個世界
而你利用這個機會,將為人們所知
屬於你的時刻已經到來

don't,
let yourself down
don't let yourself go
your last chance has arrived
不要
讓自己倒下
不要離去
把握你僅有的機會

best,
you've got to be the best
you've got to change the world
and you use this chance to be heard
your time is now
極致
你必須達到極致
你必須改變這個世界
而你利用這個機會,將為人們所知
屬於你的時刻已經到來

--
這首很特別。第一次聽到的時候,就覺得這首有預示錄的感覺。主唱Matt彷彿是在吶喊著世界末日的混亂(Hurricanes),而救世主(Butterflies)即將要出現。但這首又彷彿跟蝴蝶效應有著緊密的關係……

不過,雖然Muse的歌很難懂,歌聲裡深沉的感情令人震撼。Matt的唱腔真的很特別,總是能夠將一首歌的氣氛表達地淋漓盡致。後面的鋼琴solo也很精彩,讓我聯想到了一個畫面:蝴蝶翩翩飛來,預示著美好的未來即將降臨,而Ending的驟然而下是代表著救世主的下定決心。

……我在寫什麼啊……以上純屬個人猜測,不用太認真啦。


Endlessly
永無止境

Artist(Band):Muse


There's a part of me you'll never know
The only thing I'll never show
你將永遠不會了解我的全部
我將永遠不會表現出那部分的我

Hopelessly I'll love you endlessly
Hopelessly I'll give you everything
But I won't give you up
I won't let you down
And I won't leave you falling
If the moment ever comes
即使毫無希望,我將會無止境地愛你
即使毫無希望,我將會給你一切
但我將不會放棄你
我將不會讓你失望
而我也不會讓你墜落
如果那個時刻已經來臨的話

It's plain to see it's trying to speak*
Cherished dreams forever asleep
Hopelessly I'll love you endlessly
Hopelessly I'll give you everything
But I won't give you up
I won't let you down
And I won't leave you falling
If the moment ever comes
很明顯地,它試著去表達*
珍惜那些已永遠沉睡的夢
即使毫無希望,我將會無止境地愛你
即使毫無希望,我將會給你一切
但我將不會放棄你
我將不會讓你失望
而我也不會讓你墜落
如果那個時刻已經來臨的話

Hopelessly I'll love you endlessly
Hopelessly I'll give you everything
But I won't give you up
I won't let you down
And I won't leave you falling
But the moment never comes
即使毫無希望,我將會無止境地愛你
即使毫無希望,我將會給你一切
但我將不會放棄你
我將不會讓你失望
而我也不會讓你墜落
如果那個時刻已經來臨的話

* It's plain to see it's trying to speak*:這句話我不會翻。…QQ


Thoughts of a Dying Atheist
無神論者的瀕死想法
Artist(Band):Muse

Eerie whispers
trapped beneath my pillow
won't let me sleep
your memories
恐懼在耳邊細語
壓制在我的枕頭底下
讓我無法入眠
你的回憶

I know you're in this room
I'm sure I heard you sigh
floating in-between
where our worlds collide
我知道你在這個房間
我確定我聽見了你的嘆息
在我們界線之間搖擺不定
而那正好就是我們的世界碰撞之處

It scares the hell out of me
and the end is all I can see
and it scares the hell out of me
and the end is all I can see
yea yea yeaaaaa yea yea
yea yea yea
yea yea o aaa oaaaaaaa!!
恐懼席捲至全身
我只能夠看見盡頭的景色
恐懼席捲至全身
我只能夠看見盡頭的景色

I know the moment's near
and there's nothing we can do
look through a faithless eye
are you afraid to die?
我知道死亡的時刻已近
我們卻沒有任何辦法
你的眼裡毫無信仰可言
你畏懼死亡嗎?

It scares the hell out of me
and the end is all I can see
and it scares the hell out of me
and the end is all I can see
yea yea yeaaaaa yea yea
yea yea yea
yea yea o aaa oaaaaaaa!!
恐懼席捲至全身
我只能夠看見盡頭的景色
恐懼席捲至全身
我只能夠看見盡頭的景色

[Instrumental]

It scares the hell out of me
and the end is all I can see
and it scares the hell out of me
and the end is all I can see
yea yea yeaaaaa yea yea
yea yea yea
yea yea o aaa oaaaaaaa!!
恐懼席捲至全身
我只能夠看見盡頭的景色
恐懼席捲至全身
我只能夠看見盡頭的景色

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave anything to me! :)
歡迎留言喔!:)